" Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat."

Kalam Pertama

| Sunday, January 24, 2010
Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera,salam ceria buat pengunjung blog Menimba Ilmu.

Ilmu merupakan suatu perkara yang penting dalam kehidupan kita.Dengannya dapat menjadikan kita seorang yang berpengetahuan.Sudah pasti,orang berilmu mudah di dampingi dan di kehendaki oleh masyarakat.Tanpa ilmu kehidupan sudah tentu di bayangi suatu keraguan dan ketidakpastian.Perlulah diingati selalu bahawa ilmu perlulah di seimbangi dengan ilmu duniawi dan ukhrawi.

Memulai kalam pertama Menimba Ilmu,marilah kita meneliti kalam dari Syaidina Ali k.w.,Menantu Rasullullah s.w.t berkaitan ilmu berbanding harta.

1. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu adalah pusaka nabi-nabi, manakala harta adalah pusaka Qarun dan Firaun.

2.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu memelihara kamu, tetapi kamu pula yang memelihara harta.

3.Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu ramai taulannya dan sebaliknya orang yang berharta ramai seterunya.

4.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu apabila dinafkahkan akan bertambah, tetapi harta pula apabila dinafkahkan akan berkurangan.

5.Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu diseru dengan nama yang mulia, manakala orang yang berharta diseru dengan nama bakhil.

6.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak perlu dipelihara daripada pencuri, tetapi harta perlu dipelihara daripada pencuri.

7.
Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu akan diberi syafaat diakhirat nanti, manakala orang yang berharta akan dihisab hartanya.

8.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak akan binasa, manakala harta pula akan binasa.

9.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu itu melembutkan hati dan harta pula mengeraskan hati.

10.Ilmu lebih baik daripada harta kerana yang berilmu mendakwa kehambaan dan yang berharta mendakwa ketuhanan.


" Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad ".

" Menuntut ilmu merupakan kewajipan setiap umat islam ".

Semoga hidup kita sentiasa dalam ilmu..mencari,menimba ilmu dari hari ke hari sehingga di akhir hayat.

Kepada Allah sebaik-baik penyerahan.

0 comments:

Post a Comment