" Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat."

Selami Surah Al-Fatihah

| Sunday, January 31, 2010
Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera,salam ceria buat pengunjung blog Menimba Ilmu.

Alhamdulillah..Segala puji bagi Allah s.w.t. pembuka segala kenikmatan dan kerahmatan ke atas hamba-hambanya dimana nikmat yang Allah s.w.t.kurniakan menuntut kita agar membuka diri ke jalan-jalan yang di redhaiNya.Justeru itu,amat sesuai agar kita dapat mendalami dan menghayati surah Al-Fatihah dimana menjadi kewajipan dibacakan ketika solat.



Maksudnya: Tidak sah sembahyang bagi sesiapa yang tidak membaca Fatihah al-Kitab (surah al-Fatihah).

(Hadits riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Al-Fatihah bererti Pembukaan ataupun Pendahuluan.Bermaksud pembukaan surah bagi Mushaf Al-Quran,dibacakan ketika permulaan membaca surah-surah Al-Quran dan dibacakan ketika permulaan rakaat setiap solat bahkan menjadi intipati bagi ke seluruhan isi Al-Quran.

Surah ini mengandungi 7 ayat yang merupakan surah makkiyah (surah yang di turunkan sebelum hijrah Rasullullah s.a.w.)Nama-nama selain Al-Fatihah adalah seperti berikut:-

1) Ummul Kitab(Ibu segala kitab)yang merangkumi pentafsirannya ke atas ketauhidan,pengibadatan dan muamalat terhadap Allah s.w.t.

2) Assab'ulmasani(7 ayat) sebagaimana Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Hajr ayat 87 yang bermaksud :" Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) tujuh ayat yang diulang-ulang bacaannya dan seluruh Al-Quran yang amat besar kemuliaan dan faedahnya ".

3) Al-Hamdu (Segala Puji). 5) Asy-syifa'(Pengubat). 6) Al-Asas(Asas Al-Quran).

7) Ar-ruqyah(Jampi atau Mentera) dan 8) Al-Kafiah(Mencukupi).

Jom!!baca..sebutan huruf pastikan betul..tajwid dijaga panjang atau pendek bacaannya dan dengung serta yang berkaitan..sebaiknya bacaanlah dengan fasih dan bertarannum macam Akademi Quran.



[1]
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[2]
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

[3]
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[4]
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

[5]
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

[6]
Tunjukilah kami jalan yang lurus.

[7]
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

" Menuntut ilmu merupakan kewajipan setiap umat islam ".

Semoga hidup kita sentiasa dalam ilmu..mencari,menimba ilmu dari hari ke hari sehingga di akhir hayat.

Kepada Allah sebaik-baik penyerahan.

2 comments:

Faarihin said...

Alhamdulillah.. bertambah ilmu saya hari ini.. sekurang-kurang datang ke sini saya dapat baca kalimah-kalimah suci itu walaupun hanya sepotong ayat.. (^__^)

razi said...

Terima kasih sudi membaca.

Post a Comment