" Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat."

Pesanan buat Ilmuan

| Monday, February 1, 2010
Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera,salam ceria buat pengunjung blog Menimba Ilmu.

Ilmu suatu teras jalan kehidupan.Tetapi marilah kita fikir sejenak adakah ilmu itu mampu memberi sinar dalam hidup kita.Sudah tentu dalam kehidupan kita inginkan kebaikan dan keberkatan dari ilmu yang diperolehi...Pesanan buat ilmuan..

Berkat maknanya ialah subur, dengan kebaikan, permohonannya diterima dan kebahagiaan. Jadi, keberkatan membawa ke syurga sebaliknya, tanpa berkat kita dibawa ke neraka.

Keberkatan ilmu..

1.Niat kerana Allah s.w.t.

2.Sentiasa doakan ibu bapa,guru-guru,rakan-rakan dan diri sendiri.

3.Berterima kasih kepada guru-guru yang mengajar kita dan minta dihalalkan ilmu yang diberikan.

4.Jaga ibadat setiap masa samada hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.

5.Bersihkan hati dengan melakukan amalan-amalan mulia.

6.Tawakkal kepada Allah s.w.t semasa berusaha dan selepas berusaha.

Ketahuilah olehmu orang yang suka menuntut ilmu..

Sesungguhnya apabila tujuan engkau dalam menuntut ilmu untuk bersenang-senangan dan bermegah-megahan dan untuk mendahului kawan-kawan sesamamu, serta untuk mengarah muka manusia supaya merasa segan kepadamu, maka perjalanan engkau yang demikian adalah untuk meruntuhkan agama engkau, serta menjual akhiratmu dengan duniamu, maka perniagaan dan perdagangan engkau akan kerugian.

Begitu juga orang yang mengajar serta menolong engkau dalam membuat maksiat, tak ubah seperti penjual pedang kepada seorang perompak di tengah jalan, sebagaimana nabi bersabda: “Barangsiapa menolong orang membuat maksiat maka dia itu sekutu dengannya. Dan jikalau niat & tujuan engkau dalam menuntut ilmu untuk memperolehi hidayat daripada Allah S.W.T bukan semata-mata mencari riwayat, maka bergembiralah engkau, kerana bahasanya para malaikat membentangkan sayapnya untuk engkau, dan ikan-ikan di lautan meminta ampunan kepada Allah untuk engkau apabila engkau berjalan dengan keredhaan Allah.

( Imam al-Ghazali )

" Ya Allah,jadikanlah ilmuku boleh memimpin diri dan orang lain,
Boleh menyuluh hatiku dan menyuluh hati orang lain,
Seterusnya jadikanlah ilmu itu sentiasa memberi manfaat dan syafaat "

Amin Ya Rabbal Alamin..

2 comments:

Faarihin said...

setting niat kerana-Nya yang paling pentingkan.. baru ilmu dapat kita terima dengan tenangnya.. dulu masa belajar.. selalu terlupa nak niat dengan betul.. huhuhu.. adeh..

Cikgu Jaja™ said...

salam
erm..ble dh besa2 nie br rase nikmatny menimba ilmu...
ms skola dulu..tak rs pape pn..
tak faham sgt cikgu ajar..
dpt result jayyid pn sbb menghafal buta..
heheh
syukur..syukur..
msh diberi nafas dan nikmat kehidupan..untuk menghargai ilmu..

Post a Comment