" Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat."

Definisi Ilmu

| Sunday, January 24, 2010
Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera,salam ceria buat pengunjung blog Menimba Ilmu.

Dikatakan setelah kenal maka akan datang rasa suka dan sayang.Kenal dalam erti kata lain berkehendak sesuatu untuk merubah diri dari malas kepada rajin,dari pendiam kepada peramah dan seterusnya menjadikan diri berilmu yang dapat memberi manfaat buat diri,keluarga dan orang lain.

Menimba llmu membawa anda kepada mengenali apakah yang dinamakan ilmu?Dari mana asalnya?Definisi ilmu dari pelbagai pandangan tokoh ilmuan..Jom baca penjelasan di bawah ini..

Secara bahasa (al-‘ilmu) adalah lawan dari (al-jahl atau kebodohan) berasal dari perkataan arab, iaitu mengetahui sesuatu sesuai dengan keadaan yang sebenarnya, dengan pengetahuan yang pasti.

Secara istilah dijelaskan oleh sebahagian ulama bahwa ilmu adalah ma’rifah (pengetahuan) sebagai lawan dari al-jahl (kebodohan), lebih jelas dari apa yang diketahui dan dalam erti lainnya adalah segala pengetahuan atau kebenaran tentang sesuatu yang datang dari Allah s.w.t yang diturunkan kepada rasul-rasulnya serta alam ciptaannya termasuk manusia yang memiliki aspek lahiriah dan batiniah.

Definisi ilmu menurut para ilmuan, di antaranya adalah:

1) Pengetahuan yang teratur tentang pekerjaan hukum alam dalam suatu golongan masalah yang sama tabiatnya, mahupun menurut kedudukannya dari luar, mahupun menurut bangunannya dari dalam. - Mohammad Hatta.

2) Ilmu merupakan suatu sistem yang paling dapat diandaikan dibandingkan dengan sistem lainnya dalam memahami masa lampau, sekarang , serta mengubah masa depan.- T. Jacob.

3) Ilmu pengetahuan pada lazimnya terdapat dalam dua bentuk iaitu ilmu pengetahuan nyata (explicit knowledge) dan ilmu pengetahuan tidak nyata (tacit knowledge). Ilmu pengetahuan nyata boleh didapati kebanyakannya dalam bentuk dokumen bercetak manakala ilmu pengetahuan tidak nyata pula terdapat dalam idea, minda, amalan harian, pengalaman, memori dan seumpamanya yang kebiasaannya sukar dilihat dengan mata kasar. - Noraziah Sharuddi.

Kesimpulannya yang boleh di ambil adalah ilmu merupakan pengetahuan dan kepandaian tentang sesuatu bidang yang disusun secara bersistem menurut kaedah dan metod tertentu yang dapat digunakan untuk menerangkan sesuatu yang berkait dengan bidang ilmu tersebut.

" Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad ".

" Menuntut ilmu merupakan kewajipan setiap umat islam ".

Semoga hidup kita sentiasa dalam ilmu..mencari,menimba ilmu dari hari ke hari sehingga di akhir hayat.

Kepada Allah sebaik-baik penyerahan.

6 comments:

snid73 said...

hendaklah seimbang antara ilmu dunia dan akhirat

blueCITY said...

tq for sharing

tiap hari kita belajar
tak rugi timba ilmu

tq

razi said...

sama2..smoga ade manfaat bersama..seiring duniawi n ukhrawi.

Solehah said...

insyaAllah..semoga kita amalkan ilmu yang kita perolehi.

razi said...

amin...

balqisuzma said...

ilmu dan amal saling berpautan....timba ilmu selagi mampu.. :)

Post a Comment