" Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat."

Perangsang Jiwa

| Wednesday, January 27, 2010
Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera,salam ceria buat pengunjung blog Menimba Ilmu.

Firman Allah S.W.T. :-

[1]
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
[2]
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
[3]

Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,
[4]
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,
[5]
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
( Surah Al-Alaq)

Surah ini telah kita ketahui merupakan ayat pertama Allah s.w.t turunkan kepada Rasullullah s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ketika wahyu pertama buat Baginda Junjungan.Ini menjadi petunjuk bahawa Allah s.w.t menghendaki kita membaca..dalam erti kata belajar..sebagaimana Allah letakkan kedudukan yang tinggi pada penuntut ilmu dan seterusnya mengamalkan ilmu yang diperolehi.

" Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan ". (Surah Al-Mujadalah)

Daripada Abu Darda' r.a. berkata: Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w. bersabda:" Barangsiapa yang menjalani satu jalan ilmu bererti ia telah menjalani suatu jalan daripada jalan-jalan syurga.Sesungguhnya para malaikat menghamparkan sayapnya kerana redha bagi orang yang menuntut ilmu ".

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi s.a.w. bersabda: " Apabila meninggal dunia seorang Anak Adam maka terputuslah segala amalannya kecuali yang datang dari tiga sumber.Pertama,Sedekah Jariah.Kedua,Ilmu yang memberi manfaat.Ketiga,Doa anak yang soleh dan solehah ".

Banyak kata-kata perangsang lain yang boleh menjadi penerang jiwa untuk menimba ilmu antaranya " Ilmu ibarat cahaya yang menyuluh diri dan seisinya "," Ilmu dan Amal itu asas kejayaan " dan " llmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah ".

Semoga Ilmu yang diperolehi sepanjang hidup kita memberi manfaat buat diri,keluarga dan masyarakat seterusnya menjadi suatu amalan dan ganjaran buat bekalan kita di akhirat nanti.

" Kepada Allah s.w.t sebaik-baik penyerahan ".

2 comments:

Faarihin said...

Assalamualaikum.. singgah sini tuan umah.. (^__^)

entri yang menarik.. teruskan perjuanganmu ini..

minta izin nak add link blog ni yer.. semoga ilmu2 yg bermanfaat dapat saya perolehi di sini..

razi said...

wassalamualaikum...syukran sudi singgah..

sama2la berjuang ye.

diizinkn utk add link..

insyallah..moga dpt mnfaat bersama.

Post a Comment